Top
Zo kan het dus ook!

Alles voor het geld

Zo kan het dus ook!Het is maandagochtend, het nieuwe seizoen is nog in geen velden of wegen te zien en toch gonst het op het internet van de geruchten. De digitale lucht boven de ArenA is zwanger van het grote nieuws, het eerste Ajax shirt mét drie sterren wordt vandaag gepresenteerd! De commerciële afdeling van Ajax is al weken bezig om de diehard fans het hoofd op hol te brengen. Met enige regelmaat worden spannende details van het nieuwe shirt getoond: drie sterren uiteraard, de ingeweven spreuk dat wij Ajax zijn, een ensemble van logo’s uit het rijke Ajax verleden, een gouden Eredivisie badge én een blauwe dat we nu 4 keer de Champions League hebben gewonnen, het kan niet op allemaal! Uiteraard hadden we allemaal maanden geleden al het concept gezien op internet, het lichtblauwe uitshirt kenden we al weken voordat het in de Kuip, tijdens de bekerfinale, gedragen werd. En dat het nieuwe thuisshirt een gestreept Peppi & Kokkie kraagje zou krijgen hadden we, tot veler afschuw, ook al gezien. Nu is het natuurlijk wel zo dat smaken verschillen en er dus ook Ajacieden zijn die zo’n kraagje wél mooi vinden. Dat hou je altijd; er zijn nu nog fans die een epileptische aanval krijgen bij het zien van dat rood-wit-blauwe uitshirt van Umbro, dat het meest lijkt op het testbeeld, terwijl anderen er op marktplaats een kleine honderd euro voor over hebben om een tweedehands exemplaar te kopen.

Nee, over deze details ga ik het hier niet hebben. Maar wat me wel aan het hart gaat zijn die vreselijke drie strepen. Gisteravond werd ik via Twitter al gewaarschuwd, het zou zomaar kunnen gebeuren dat die strepen niet alleen het shirt zouden sieren, maar ook de broek en kousen…. En wat bleek? Dit doemscenario bleek waarheid, overal strepen!

Toen Adidas in 2000 werd gepresenteerd als nieuwe sponsor van Ajax gingen de geruchten ook al dat ons prachtige shirt ontsiert zou worden door die afschuwelijke strepen. En dus kwam er een massaal protest wat er toe leidde dat er een prachtig compromis gesloten werd, waar we allemaal mee konden leven; de drie strepen op het thuistenue zouden alleen zichtbaar zijn tijdens internationale wedstrijden, als het commerciële belang het grootst was.

En daarmee bereikten we, als voetbalclub, een status aparte, want geen enkele Europese grootmacht speelde zonder die gruwelijke strepen op het thuisshirt. Milan niet, Liverpool niet, niemand niet!

Maar een paar jaar geleden ging het Ajax bestuur, onder leiding van Maarten Fontein, met Adidas in conclaaf over een nieuw te sluiten contract. En het moet worden gezegd, er werd een megadeal gesloten met het Duitse merk, dat 70 miljoen Euro zou betalen als ze nog 10 jaar de Ajax kleding mochten verzorgen! Helaas werden er blijkbaar ook kleine lettertjes afgesproken, die strepen kwamen terug op het thuisshirt…

Maar om ons, de fans en potentiële kopers van een replicashirt, niet te veel te verontrusten werd gekozen voor de geleidelijke weg. Eerst een klein beetje strepen, dan iets meer en voor we het doorhadden zitten we nu opgescheept met strepen all-over! Wat een gruwelijke verkrachting van het mooiste tenue ooit!

En we laten het ons allemaal welgevallen, geen protest, geen boycot, niks! Na het schandaal met peperdure kaartjes voor de eerste ronde Champions League vorig seizoen, blijkt nu dat er helemaal niets is dat voor commerciële doeleinden niet verkwanseld wordt. En dat alles onder het mom, ach ze zeuren wel, maar ze kopen het toch wel. En als zij het niet kopen, dan doet een ander het wel. En zo liep de ArenA vol voor de Champions League en zal de supporterswinkel wel weer leeglopen. Er zijn blijkbaar genoeg fans zonder besef van traditie, of besef van torenhoge prijzen. En dus wordt de ene na de andere knieval gemaakt om maar meer geld binnen te schrapen.

Het doet me een beetje denken aan Jean-Marie Pfaff, die tot z’n dood rond zal lopen in overhemden met reclame op de boord. Of Boris Becker, de Duitse tennislegende uit de jaren ’80, die ook totaal niet vies was van commercie. Hij woonde in het belastingparadijs Monaco en had op een mooie dag een prachtige vrouw opgeduikeld in een chique club. Toen de tortelduifjes waren gearriveerd in zijn appartement en Boris zijn shirt uitdeed zag de dame een grote tatoeage van Puma op z’n borst. Vol afschuw vroeg ze wat daar de reden voor was, waarop Becker vertelde dat hij er 2 miljoen Mark voor kreeg. Toen hij zich vervolgens omdraaide zag ze een gigantische tattoo van Nike op z’n rug: “Ja, dat was een jaar later, daar krijg ik zelfs 3,5 miljoen voor. En voor geld doe ik alles!” De jongedame was geschokt, terwijl de tennisheld z’n broek liet zakken, maar raakte in schok toen ze AIDS op z’n leuter zag staan. Ze wilde al weggaan toen Becker zei: “Wacht maar tot ie groter is, dan staat er ADIDAS!”

Deze column werd eerder geplaatst op de website van de onafhankelijke AFCA Supportersclub

Reageer

reacties

Geen reacties

Sorry, u kunt niet reageren op dit bericht