Top
Trein met Feyenoord fans op weg naar Amsterdam

Kale Klassiekers

Trein met Feyenoord fans op weg naar AmsterdamDie eeuwige discussie over het al dan niet toelaten van uitsupporters bij de Klassieker vliegt weer alle kanten op. Natuurlijk zijn de kosten hoger dan en natuurlijk lopen er tientallen leeghoofden rond die, lekker veilig achter een kordon ME, de fans van de tegenpartij beschimpen.

Maar misschien moet de politiek eerst eens zorgen dat de randvoorwaarden goed zijn. Zo’n stadionverbod werkt natuurlijk alleen als je zorgt dat die heren niet buiten het stadion om alsnog bij elkaar kruipen. Tijdens die beruchte huldiging op het Museumplein een paar jaar terug, zat het hele koor te zuipen op het Leidseplein, om vervolgens op het Museumplein de boel te versjteren. Het schijnt nu vaak een groter probleem te zijn voor de gemeente Amsterdam, dat een groep door de stad zwerft. Iets dat je met meldingsplicht oplost.

In het onderzoek van de NOS, dat gisteren verscheen worden er allerhande rekensommetjes gemaakt die kant-noch-wal raken. Het voorbeeld van de Klassieker die de meeste kosten met zich meebracht is die van het jaar (2005) dat het in Rotterdam volledig ontspoorde nadat de NS en de lokale driehoek een aantal verkeerde beslissingen nam die desastreus uitpakten. De minister van Justitie, Opstelten, blies toen hoog van de toren, maar weigerde z’n excuus te maken toen bleek dat hij bijna persoonlijk verantwoordelijk was voor de rellen. Rellen buiten het stadion, waar overigens geen enkele Ajaxsupporter bij betrokken was. Voor, tijdens en na de wedstrijd uit het voorbeeld van de NOS werden inderdaad een groot aantal supporters gearresteerd, maar ook dit ging gepaard met een gigantische dosis machtsmisbruik en leverde alweer een gigantische rel op in de politiek.

De nationale ombudsman was vernietigend over het optreden van politie, in opdracht van burgemeester Opstelten. Deze man heeft dus twee jaar achtereen er voor gezorgd dat de kosten van politie inzet gigantisch zijn gestegen, maar toch zie ik hem ieder jaar weer in de Kuip zitten en de Ajaxfans niet.

Als er dan toch stemmen opgaan om de vervuilers te laten opdraaien voor de kosten, ben ik bang dat we nog 20 jaar aan deze selfmade demagoog vastzitten. Want die schuld heeft ie nog lang niet afbetaald.

Maar dat is mijn mening natuurlijk…

Reageer

reacties

4 reacties
  • mick

    In 2005 stuurde Opstelten een trein terug nadat een NS medewerker de trein 800 meter voor de Kuip liet stoppen. De politie Rotterdam dacht dat er aan de noodrem was getrokken terwijl de noodremmem buitenwerking waren gesteld !! Toen Opstelten vernam dat de trein 800 meter voor de Kuip stil stond gaf hij het bevel dat de trein in de achteruit terug naar Amsterdam moest. Niet wetende dat een trein niet zomaar in de achteruit kan en eerst ingeregeld moet worden. (dat duurt dagen)
    De puinhoop daarna is volledig voor het conto van Opstelten.

    12 juli 2013 at 14:34
  • Gogme United

    Precies. En toen het daarna uit de klauwen liep had Opstelten nog steeds het hoogste woord en zei dat er een uitgebreid onderzoek zou komen. Maar toen uit dat onderzoek bleek dat het een opeenstapeling van fouten van lokale driehoek en NS was, hoorden we hem niet meer. Ook een jaar later liet hij het volledig ontsporen, maar wederom hulde hij zich in stilzwijgen.

    Vandaar mijn suggestie, laat de vervuiler maar betalen…

    12 juli 2013 at 14:40
  • mick

    https://www.google.nl/webhp?source=search_app#sclient=psy-ab&q=een+wissel+te+ver+feyenoord+ajax+2005&oq=een+wissel+te+ver+feyenoord+ajax+2005&gs_l=hp.12…19894.29157.1.31111.24.22.2.0.0.0.161.2232.13j9.22.0…0.0.0..1c.1.17.psy-ab.eFMOHNfSZKg&pbx=1&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.48705608,d.Yms&fp=9d6ee08e520a145&biw=1366&bih=705

    12 juli 2013 at 19:54

Plaats een reactie