Top
parkeerplekken-winkelstraten

Winkelstraat parkeren

Afgelopen zaterdagavond kreeg ik een compliment met een artikel in het Parool, waarvan ik de schrijver ben. Het is me wel eens eerder gelukt om een ingezonden brief geplaatst te krijgen, maar dit keer had de krant er ook een nieuwsberichtje van gemaakt en dat op Facebook page gezet.

En dan kom je er achter dat een hoop mensen de strekking van mijn betoog niet hebben begrepen, of een duidelijk andere mening hebben. Dat laatste is natuurlijk prima, maar het eerste is wat jammer. Zeker als blijkt dat mijn ingezonden brief behoorlijk was ingekort en daardoor enige duiding weg is gevallen.

Maar gelukkig heb ik hier het platform om mijn hele inzending te publiceren en zo duidelijk(er) te kunnen maken dat het me niet zozeer gaat om Amsterdammers met een auto, maar dat het me puur gaat over de keuzes die worden gemaakt om de grote doorgaande winkelstraten, zoals Kinkerstraat, Jan Eef, Bilderdijkstraat, Overtoom en noem ze allemaal maar op, te voorzien van een parkeerstrook.

Er rijdt al een tram, die banen kunnen niet smaller, evenals de rijbanen en de parkeerstroken. Dan blijft er dus voor vrijliggende fietspaden en uiteindelijk de stoep wel heel weinig ruimte over. Moet je eens kijken hoeveel ruimte je wint door de parkeerstroken weg te laten. De bewoners parkeren gewoon in de omliggende straten, of in een parkeergarage, waarvan er ook steeds meer verrijzen.

Geen geparkeerde auto’s in deze scheelt gewoon een hoop (2,5 tot 5 meter) ruimte.

Hier de originele tekst van mijn ingezonden brief, die dus ingekort werd geplaatst:

Volgens het Masterplan Binnenstad Amsterdam zou het een goed idee zijn om medio 2036 te zorgen voor minder, of geen, geparkeerde auto’s op de grachten en doorgaande fietsstraten van oost naar west. Een plan dus dat nog een langere termijn heeft dan een gemiddeld Amsterdams bouwproject, zoals Stopera en Noord-Zuidlijn.

Natuurlijk horen er geen geparkeerde auto’s op die grachten geparkeerd te staan, ze worden vaak onregelmatig gebruikt en nemen onnodige ruimte in. Maar veel dringender is het gebrek aan ruimte op de grote doorgaande (winkel)straten in de hele stad en dus niet alleen van oost naar west, maar ook van en naar het centrum. Waarom moeten er zo nodig geparkeerde auto’s staan op staten als de Kinkerstraat, Jan Evertsestraat, de Clerqstraat en noem ze allemaal maar op? Er moet een tram doorheen, een of twee banen voor doorgaand verkeer, vrijliggende fietspaden, een (of twee) stroken geparkeerde auto’s en dus hou je soms een stoep over van een meter of twee die tevens als terrasruimte en parkeerplek voor scooters, motoren en fietsen gebruikt wordt.

Op die fietspaden is het tijdens de spits overvol en op de stoep is het vaak een soort Jumping Amsterdam voor mensen met kinderwagens, minder validen en oude van dagen vrijwel onmogelijk om zich voort te bewegen. En dat allemaal omdat er een paar parkeerplaatsen moeten zijn?

En hier de, soms erg vreemde, reacties:

Reageer

reacties

Geen reacties

Plaats een reactie