Top
ArenA Grachten

De grachten van Amsterdam

ArenA GrachtenVandaag werd bekend dat er in de Amsterdam ArenA een nieuwe wijziging wordt doorgevoerd; de gracht aan de westzijde van het veld zal worden volgebouwd met vijf rijen extra stoelen.

De westzijde is de kant van de hoofdtribune.

Onmiddellijk regent het natuurlijk reacties op de Ajax fora, waarin fans roepen dat ze ‘die hele gracht dicht moeten gooien’ ‘niet alleen de plaatsen voor de VIP’s moeten aanpakken’ ‘ook de F-Side doortrekken tot het veld’ ‘desnoods die parkeergarage er uit’ en dat eindigt dan steevast met termen als ‘rode stoeltjes’ en ‘oude logo terug’.

Nou begrijp ik dit sentiment heel goed, het zou natuurlijk prachtig zijn als de tribunes rondom helemaal tot het veld lopen, zoals in de Kuip bijvoorbeeld, maar dat is in Amsterdams geval onmogelijk. De ArenA is ooit gebouwd als multifunctioneel stadion, Ajax kon en wilde het niet in z’n eentje bekostigen en van alleen een stuk of 25 voetbalwedstrijden per seizoen kan zo’n groot gebouw niet leven.

Dus werd bedacht dat er regelmatig concerten en andere grote evenementen plaats moeten kunnen vinden, zonder dat dit ten koste gaat van het voetbal. En dus ontwierp de architect een slim plan; de gracht rond het veld houden we breed genoeg om er vrachtwagens doorheen te kunnen laten. Die vrachtwagens kunnen op vier plaatsen in- en uitrijden en moeten achter de korte zijden zelfs kunnen keren, zodat een podium van -pak ‘m beet- The Rolling Stones in no-time gebouwd, maar ook afgebroken kan worden.

Daarnaast was er bedacht dat achter één der goals dit podium opgebouwd moet kunnen worden, dus is de gracht niet overal even breed. Aan de lange zijden een meter of vier schat ik), aan de korte zijden minimaal drie keer meer.

Door problemen met de UEFA, rond een Champions League finale (1998) en later de EK (2000) werd er al geëxperimenteerd met noodtribunes in de grachten en open hoeken van de ArenA. Later is dat plan steeds verder doorgetrokken en zijn de tribunes aan Oostzijde al doorgetrokken tot het veld. Deze tribunes zijn echter zo gebouwd dat ze, indien nodig, weer weg te halen zijn om de logistiek rond grote evenementen niet in gevaar te brengen. Waarschijnlijk zal dit aan de Westzijde ook gebeuren, tenzij men bedenkt dat het qua logistiek ook best kan met een gracht aan drie zijden.

Aan de Noordzijde ligt al sinds jaar en dag een platform waar invaliden terechtkunnen en zagen we vorig jaar direct het nadeel van het helemaal doortrekken van de tribunes toen ‘hooligan Wesley’ kinderlijk eenvoudig het veld op kon rennen. Deze actie zal de beleidsbepalers zeker weerhouden om een soortgelijk plan voor de Zuidzijde in te voeren.

Maar wat ze vooral zal weerhouden is dat de tribune aan de Zuidzijde (de F-Side kant dus) veel verder van het veld ligt en het daardoor fysiek onmogelijk is om deze door te trekken tot het veld. Een tribune heeft nou eenmaal de vorm van een trap en als je die helemaal door zou trekken tot het veld kom je ergens in de parkeergarage uit. Het overigens nu al zo dat je op ‘Zuid’ op de onderste rijen slecht zicht hebt op het veld, zeker als er een rij reclameborden langs het veld staat die bij ieder schot op doel het zicht belemmeren.

De ArenA is dus gewoonweg niet gebouwd als puur voetbalstadion en biedt daarom geen mogelijkheid om alle tribunes aan te laten sluiten. Tenzij de hele eerste ring Zuid wordt opgeschoven richting veld. Hierdoor ontstaat aan de Zuidzijde één volledige tribune, zonder eerste en tweede ring. Zie ook het stadion van Dortmund, waar de beroemde ‘Gelbe Wand’ ook uit één deel bestaat. Het plan heeft nog een voordeel; de jongens van Vak410 en F-Side kunnen makkelijker van plaats wisselen, waardoor de sfeer ongetwijfeld beter wordt achter de goal.

Of het technisch uitvoerbaar zal zijn weet ik niet en wie het gaat betalen ook, hoewel dat laatste misschien geen probleem hoeft te zijn; gewoon op de beurs blijven en dat geld aan iets nuttigs besteden?

Reageer

reacties