Skip to content
GoNewcastle

Ordishore

Eind 2013 gingen we met een boottrip naar Newcastle om daar een voetbalwedstrijd van Newcastle United te bezoeken en werden we door de mensen van DFDS Seaways uitgebreid gefêteerd tijdens een weekend dat al snel de naam Ordishore kreeg.

GoNewcastleGeachte vakantieman,

Zoals u wellicht hebt gelezen op de Social Media of ergens anders op de digitale snelweg zijn we onlangs een weekend met Voetbalreizen Engeland op een voetbalweekend geweest naar het epicentrum van Geordieshore: #GoNewcastle noemden ze het.

Nou Vakantieman, er was ons van alles beloofd, een overtocht met een veerboot van IJmuiden naar Newcastle, eten aan boord, een vage rondleiding, een of ander hotel vlak bij het stadion, kaartjes voor een wedstrijd van het allooi Heracles-ADO, avondeten, een hele dag rondhangen in die grauwe industriestad -de regen was vrijwel zeker inbegrepen- en dan weer terug op die boot en maar hopen dat die aftandse pseudo Love Boat niet tegen een ijsklomp zou varen of vanwege een beetje wind de haven van IJmuiden niet in kon parkeren…

En dat met een stelletje kansloze schoolkrant schrijvertjes die niet kunnen voetballen, maar er tóch over willen schrijven, maar weer niet goed genoeg, want anders waren ze wel voetbaljournalist geworden. Van die zielige types dus en daar moet je dan twee nachten in zo’n krappe hut en een Engelse hotelkamer mee delen…

Nou, dat liep dus behoorlijk anders Vakantieman. We zijn van de eerste tot de laatste minuut in de watten gelegd, met alle egards ontvangen, we kregen allemaal een eigen hut met raam en zaten voor we het wisten met een heerlijke pint Lager in ons handen in een uitermate gezellige bar aan boord. Het eten was ook prima, we zaten in een à la carte restaurant van uitstekende kwaliteit en hebben er na nog heel gezellig gedanst en gezongen met de band. Wonderwall van Oasis zal nooit meer hetzelfde klinken…

Stadium of Light

GoNewcastleDe volgende morgen hadden we een prima Engels ontbijt, waarmee je een perfecte bodem voor de rest van de dag kon leggen en werden we met twee taxi’s naar het Stadium of Light van Sunderland gereden, waar we een snelle rondleiding kregen door de kleedkamers en de spelerstunnel naar het veld. Prachtig stadion, jammer dat het leeg was, maar ik denk dat je daar prima naar een wedstrijd kan kijken.

Vervolgens reden we naar het hotel dat helemaal top was, precies naast het St. James’ Park, dus geweldig uitzicht. Die vrolijke meid van DFDS, Lenneke, nam ons vervolgens mee naar een fantastische restaurant onder één van de imposante bruggen die Newcastle rijk is. Echt prima gegeten Vakantieman! Niets op aan te merken. De sfeer in de stad was ook top, je voelde de wedstrijdspanning al en zag overal die karakteristieke zwart-witte NUFC shirts, maar er liepen ook gewoon fans van Norwich tussendoor in hun geel-groene outfits. Kom daar in Nederland maar eens om Vakantieman!

GoNewcastleGelukkig liep de lunch wat uit, dus mochten we per taxi weer terug naar hotel en direct door naar het stadion, waar bleek dat we dus andere kaarten zouden krijgen dan beloofd. Ik had u al bijna gebeld, Vakantieman, maar toen bleek dat we heuse perskaarten kregen en we werden opgevangen door iemand van de persoffice van de club die ons vertelde dat we konden eten en drinken wat we wilden. Hij bracht ons zelfs naar onze plaatsen op de hoofdtribune, maar nam een alternatieve route en dus liepen we daar, 20 minuten voor de aftrap door de spelerstunnel (de tweede van de dag). Je hoorde het geluid van het stadion, de muziek, je zag officials langs je heen lopen en je rook het gras. En daar stonden we dan, aan de rand van het veld, de ploegen bezig met de warming up en wij op de foto natuurlijk. Dat maak je in Nederland niet mee, beste Vakantieman!

Perstribune

De wedstrijd was prima, we zaten op de zesde rij, op de perstribune en konden de spelers horen schreeuwen. Engels voetbal is best anders dan Nederlands, een hoge bal wordt niet op de borst gecontroleerd, maar gewoon snoeihard terug gekopt. De passie is groot, de inzet nog groter. Absoluut de moeite waard, Newcastle kwam met 2-0 voor, maar door een doelpunt van Leroy Fer werd het nog ongemeen spannend, maar het bleef bij 2-1.

Ordinair maar verzorgd

GoNewcastleDus terug naar het hotel en even de hotelbar in. Nou, Vakantieman, ik had me er van alles bij voorgesteld, witte wieven met sproeten, stalpoten en rood haar, maar niets daarvan. Het was een parade van dames van het type ‘ordinair maar verzorgd’. Geordieshore werd ter plekke omgedoopt in Ordishore. Maar aan al het goede komt een end; we moesten de stad weer in, eten bij een superleuke pub. En dat pubfood is uitstekend te doen Vakantieman. Daar kunnen ze in een gemiddeld Nederlands eetcafé nog heel wat van leren.

Na afloop moesten we natuurlijk nog even het uitgaansleven in, we keken onze ogen uit, het is blijkbaar genetisch bepaald dat Engelsen geen kippenvel kunnen krijgen, want iedereen loopt zonder jas, korte jurkjes, hoge hakken, blote schouders, we wisten niet wat we zagen. Een belevenis op zich, vooral in de grote discotheek/bar waar we eindigden keken we onze ogen uit, ik dacht eerste dat het een soort themafeest was, maar het blijkt daar ieder weekend zo te gaan. Hoge hakken, strakke jurkjes, iedereen gelukkig, iedereen blij.

De volgende dag kregen we na het superontbijt een uitgebreide rondleiding door de stad en toen vielen onze ogen helemaal open. Newcastle is helemaal niet grauw, of industrie, het is een prachtige oude stad met een levendig centrum, prachtige gebouwen, al die imposante bruggen en dan zat het weer ook nog eens mee! Geweldig.

GoNewcastleNa alweer een heerlijke lunch in een oud klooster was het tijd om dag te zeggen en gingen we per taxi weer terug naar de boot, waar ons nog een verrassing wachtte; we kregen een super-de-luxe hut! En ook het eten was weer top, een ‘all-you-can-eat’ buffetrestaurant, maar dan met de meest heerlijke lekkernijen. Kom daar maar eens om in een goedkope charter Vakantieman!

De volgende ochtend werden we wakker en zagen de Nederlandse kust met rasse schreden naderen, even lekker ontbijten en douchen en van boord dan maar. Dit ga ik zeker nog een keer doen Vakantieman! Die vrolijke lachebek van DFDS, die Celest, vertelde me dat we nu natuurlijk een extra luxueus tripje hadden gemaakt, maar met iets minder luxe is het ook prima te doen. En dan ben je zoiets als 200 of 250 euro kwijt, inclusief overtocht, hotel en voetbalkaartje. Dat is geen geld Vakantieman!

Je had er bij moeten wezen, maar we gaan snel nog een keer, dan kun je mee. Of als je liever met die licht ordinaire, bevallige Tros omroepster wil gaan, dan kan dat ook. Je zult het geweldig vinden en zij ook.

En het gezelschap? Dat viel uiteindelijk ook reuze mee, jammer dat die Amsterdammers altijd en overal het hoogste woord hebben en die Rotterdammers niet kunnen zuipen. Maar ze kunnen verrassend goed met elkaar opschieten Vakantieman. Kom daar maar eens om in Nederland!

Dag Vakantieman.

De foto’s van het voetbal zijn klaar Vakantieman! En die van de rondleiding door Newcastle ook…