Het is vandaag, 19 september 2023, precies twee jaar geleden dat het Holocaust namenmonument werd…
Is het Fietsteken de oplossing voor het Fietsdepot Amsterdam?
Is een speciaal kenteken voor de fiets, een fietsteken, de oplossing voor het steeds maar uitdijende fietsdepot Amsterdam?
Toen ik in 1977 naar de middelbare school ging kreeg ik van mijn ouders een nieuwe fiets, een cadeau waar ik heel blij mee was, want die school was in Amstelveen en dat betekende dus kilometers fietsen iedere dag. Het was een rib uit hun lijf, maar een absolute must en op termijn natuurlijk een stuk goedkoper dan het openbaar vervoer. Mijn vader leerde me hoe ik banden moest plakken en andere kleine reparaties uit te voeren, want die fiets was heilig, duur en onvervangbaar. Ik heb er minstens tien jaar mee gedaan.
Een paar decennia later is de fiets steeds meer een consumptiegoed geworden, je kunt bij de gemiddelde bouwmarkt al een gloednieuwe kopen voor zo’n € 150 en een tweedehands, of gestolen exemplaar kost nog veel minder. En dus is de noodzaak om zuinig op je stalen ros te zijn een stuk minder, want als ie stuk is, of zoek, dan scoor je toch gewoon een nieuwe?
Fietsdepot Amsterdam
De fietsrekken stromen inmiddels vol, het fietsdepot Amsterdam in het Westelijk havengebied nog voller en de situatie lijkt uitzichtloos. Maar er is hoop, want buurtbewoners van het Leidseplein krijgen inmiddels de mogelijkheid om hun fiets gratis te laten chippen, waardoor ze langer dan vier weken hun fiets mogen parkeren zonder dat deze wordt weggeknipt.
Maar waarom wordt dit systeem niet voor de hele stad beschikbaar gemaakt? Of misschien wel het hele land? Want alleen dan kan er iets worden gedaan aan de overbevolking van tweewielers op de stations, in uitgaansgebieden, winkelgebieden, universiteitsterreinen en noem maar op. Het is ook direct een prachtig wapen tegen diefstal en vooral heling, want iedere fiets is traceerbaar of in ieder geval de eigenaar ervan.
Natuurlijk kost zo’n systeem geld en zullen er mensen gaan klagen over privacy, betutteling en het gevaar dat dit uiteindelijk leidt tot een systeem voor fietsbelasting. Maar ik denk dat de voordelen absoluut opwegen tegen deze nadelen. Wat betreft de kosten kan een systeem worden bedacht waarbij iedere Nederlander de eerste fiets gratis mag registreren. Als die fiets vermist of gestolen is en de eigenaar registreert een nieuwe, dan blijft het oude exemplaar als zodanig in het systeem staan, maar is de nieuwe ook geregistreerd. Iedere derde, vierde, of god mag weten hoeveelste fiets staat op je naam, maar daar moet wel voor worden betaald. Zo worden we wat zuiniger op onze fiets en betalen we een klein beetje mee voor de ingenomen ruimte en het onderhoud van fietspaden en dergelijke.
Zo verdwijnen vanzelf de weesfietsen van straat, zullen ouders zorgen dat de ongebruikte kinderfietsen niet tot Sint-juttemis parkeerplekken bezet houden en kunnen chronisch dronken studenten hun ‘verloren’ fiets weer terugvinden. De handhavers hoeven niet langer met krijtjes fietsen te markeren en de loze beschuldigingen te ondergaan dat ze verkapte fietsendieven zijn; ze kunnen eenvoudig aflezen dat de fiets geregistreerd staat en de rechtmatig eigenaar een waarschuwing sturen dat de bewuste tweewieler op de nominatie staat om afgevoerd te worden.
Kunnen de klagende Amsterdammers zich weer op een nieuw project storten…
Is een fietsteken inderdaad een oplossing? Of zie ik onoverkomelijke nadelen over het hoofd? Reageren is van harte aanbevolen:
Dit bericht heeft 0 reacties