Skip to content
West Ham spelers met een gesponsorde vlag

Wembley in de greep van de commercie

Een dag of tien geleden schreef ik al een artikel voor In de Hekken, waarin ik me afvroeg hoe het toch verder moet met de steeds verder oprukkende commercialisering van ‘ons’ voetbal. In dat artikel ging het over de meest prestigieuze en roemruchte competitie ter wereld, de FA Cup.

Dit toernooi, dat bol staat van prachtige historie is inmiddels verworden tot een ordinair reclamevehikel dat ook nog eens verdrongen wordt door de reguliere competitie. Wat vroeger het ultieme hoogtepunt van het Engelse voetbal was, Cup Final Day, is tegenwoordig een bijnummer geworden. Het is dat het nieuwe Wembley Stadium eigendom is van de FA, anders zou het zomaar kunnen dat de finale binnen vijf jaar in Qatar gespeeld zou worden.

Vandaag kreeg ik een artikel onder ogen van De Jaap.nl, die mijn stuk voor In de Hekken ook aanhaalden. Ditmaal gaat het over de finale van de playoffs van de tweede Engelse divisie, de NP Football League. Deze wedstrijd werd afgelopen zaterdag gespeeld op Wembley en ging tussen West Ham United en Blackpool.

De columnist van De Jaap vroeg zich na afloop van deze wedstrijd af in wat voor commerciële kermis ze waren belandt toen de huldiging van West Ham volledig overschaduwd werd door een constante stroom aan reclame-uitingen en slechte muziek.

Commercieel gedrocht

In de zomer van 1994 zei Louis van Gaal over de Champions League dat hij het toernooi een commercieel gedrocht vond. En ondanks het feit dat hij, met Ajax, het toernooi een jaar later won, bleef hij bij z’n woorden.

En nu, een kleine 20 jaar later, is zelfs het kampioenschap van de Engelse Eerste Divisie al op hetzelfde niveau aanbeland…

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top