skip to Main Content
Arsenal station

Arsenal station

Arsenal is het enige metrostation in Londen dat naar een voetbalclub is vernoemd, maar dat was niet altijd zo:

De Piccadily line werd geopend in 1906 en reed toen tussen de stations Hammersmith (West Londen) en het treinstation Finsbury Park, in het Noorden van de stad. De voorlaatste stop voor Finsbury Park was Gillespie Road, vernoemd naar de bovenliggende straat, die ligt in de wijk Highbury. De buurt waar Arsenal FC in de zomer van 1913 ging spelen. Arsenal heette voor die tijd Woolwich Arsenal en was vernoemd naar de wapenfabrieken die aan zuidzijde van de Theems, in Greenwich, lagen. Maar omdat het oude terrein van the Gunners slecht bereikbaar was en er te weinig mensen in de buurt woonden besloot men te verhuizen naar het Noorden. Dit tot woede van Tottenham Hotspur, dat in hetzelfde stadsdeel speelde en er een geduchte concurrent bijkreeg. De clubnaam werd veranderd in The Arsenal, om de verbinding met de wijk Woolwich definitief door te knippen.

Herbert Chapman

In 1925 werd de toenmalige manager van Huddersfield Town, Herbert Chapman, de nieuwe manager van Arsenal en hij moderniseerde de club, maar ook het voetbal op bepalende wijze. Hij veranderde de manier van trainen en hield rekening met het fysiologische aspect van de voetballers. Ook was hij verantwoordelijk de invoering van rugnummers (in augustus 1928) en hij veranderde de kleuren van het donkerrode shirt, dat sinds die tijd feller rood is en witte mouwen heeft.

Chapman was ook verantwoordelijk voor een nieuwe naamsverandering van de club en heeft er bij de journalisten voortdurend op aangedrongen om de club voortaan bij de nieuwe naam Arsenal, en dus niet The Arsenal, te noemen. Tegelijkertijd heeft hij jarenlang onderhandeld met de TFL, Transport for London, om het metrostation Gillespie Road naar de club te vernoemen om zo nóg meer toeschouwers naar Highbury te lokken.

Station Arsenal

Op 31 oktober 1932 was het zover: het station ging voortaan door het leven als Arsenal Higbury Hill en de club werd groter en groter. De recette inkomsten stegen tot grote hoogte, waardoor de club rijker en rijker werd en sindsdien ook vaak The Bank of England werd genoemd. Een groot deel van het geld ging op aan het versterken van de selectie en dat was te merken: in 1930 werd de eerste FA Cup gewonnen en het seizoen erop werd Arsenal voor het eerst kampioen van de First Division, de huidige Premier League.

Om die successen allemaal toe te schrijven aan de naamsverandering van het metrostation gaat misschien wat ver, maar het heeft absoluut geholpen

In 1960 werd besloten om het station Arsenal te noemen en de verwijzing naar de bovenliggende dwarsstraat, Highbury Hill, weg te laten en sindsdien heet het station dus gewoon Arsenal en is het daarmee het enige dat direct verwijst naar een voetbalclub. Er bestaat bijvoorbeeld ook een station West Ham, maar dat verwees alleen naar de buurt. Voor het toenmalige stadion van the Hammers moest je blijven zitten tot je bij de halte Upton Park was. En sinds West Ham United FC is verhuisd naar het London stadium is die halte ook niet handig, want dan is het een kleine 2 kilometer lopen terwijl het trein- en metrostation Stratford veel dichterbij is.

Emirates stadion

Ook Arsenal heeft een nieuw stadion. De club is in 2006 verhuisd naar het Emirates stadium, dat dus oorspronkelijk Ashburton Grove zou gaan heten, maar de club kon het grote geld van de sponsor (helaas) niet weerstaan. Het stadion is gebouwd op een nabijgelegen industrieterrein dat zich aan de andere kant van het spoor bevindt. De verhuizing van het roemruchte Arsenal stadion in Highbury had natuurlijk een hoop voeten in aarde en was vooral voor de supporters een pijnlijk proces, maar dat het nieuwe stadion op een steenworp afstand zou komen maakte de pijn wel draaglijker. Een bijkomend voordeel is dat hetzelfde metrostation gebruikt kan worden voor de wedstrijden, want er werden immense loopbruggen over het spoor aangelegd om het de toeschouwers makkelijk te maken. Ze moesten alleen even wennen aan de route, want waar je vroeger rechtdoor of linksaf sloeg als je Arsenal station verliet, moet je nu rechtsaf. Maar de afstand is ongeveer gelijk en het nieuwe stadion biedt veel meer plek én luxe. Iedereen zit ruim en droog en dat is ook wat waard.

En ook TFL was blij, want nu hoefden ze niet Arsenal station voor de zoveelste keer te hernoemen

Het is overigens wel opvallend dat het metronetwerk van Londen inmiddels zover is uitgebreid, dat de DLR (Dockland Light Railway) sinds 2009 het station Woolwich Arsenal als eindbestemming heeft. En nog opvallender is dat er in Parijs ook een station Arsenal is. Het station, dat ligt in het 4e arrondissement, werd ook geopend in 1906, maar werd in 1939 gesloten vanwege de mobilisatie voor de Tweede Wereldoorlog en is sindsdien nooit meer open gegaan.

Arsenal X TLF range

Arsenal X TFL Range

Arsenal heeft besloten om de jarenlange samenwerking met Transport For London vast te leggen in een unieke collectie die de Arsenal x TFL Range heet. Het bestaat uit een paar opmerkelijke shirts en een bijpassende bodywarmer. De shirts worden gedragen voorafgaand aan de wedstrijden en zijn uitgevoerd in hetzelfde dessin als de bekleding van de zittingen in de metro. Als je weleens de tube hebt genomen herken je het direct. Het shirt is uitgevoerd met een bijpassend blauw logo en het iconische Arsenal station bord.

Je kunt de items uit de Arsenal X TFL Range ook online bestellen in de Arsenal Shop.

Het is een beetje jammer dat die Fly Emirates sponsor ook weer zo nodig op het shirt gedrukt moest worden, maar ja, je bent de Bank of England, of je bent het niet. En daarbij moet worden vermeld dat je vanaf station Arsenal met de Piccadilly line rechtstreeks naar Heathrow airport kan reizen…

Foto’s

In juni 2017 nam ik de Piccadilly Line naar station Arsenal, waar je overigens op de muren van het perron nog steeds de oude betegelde naam Gillespie Road ziet staan, en deed een rondje ‘Arsenal’. Eerst naar het oude stadion, dat inmiddels op prachtige wijze is omgebouwd tot luxe appartementen-complex en vervolgens via de loopbrug aan Drayton Park naar het Emirates stadion. Prachtig hoe ze de verhuizing van die club hebben opgelost, want zo is de ziel van de club in de buurt gebleven en hebben ze het oude stadion een prachtige nieuwe toekomst gegeven. Ga naar de Arsenal fotopagina voor een impressie.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top