Skip to content

Cruijff Arena

Het bericht waar ik eerlijk gezegd al niet meer op rekende kwam deze week dan toch in het nieuws: vertegenwoordigers van de familie Cruijff en de eigenaren van de Amsterdam ArenA zijn er bijna uit. Het stadion zal de naam van de beste voetballer die ons land ooit heeft gekend dragen, op één detail na is het rond. De erven Cruijff hebben als voorwaarde gesteld dat het stadion tot in de lengte der dagen de naam Cruijff draagt en niet in de toekomst een commerciële toevoeging krijgt.

En dat is nou precies waar de schoen wringt, want een aantal betrokkenen, founders en aandeelhouders van het stadion willen het commerciële belang niet uit het oog verliezen en zijn bang dat er miljoenen worden misgelopen als deze optie voorgoed wordt genegeerd. Zo’n beetje ieder groot stadion en sportarena in de Verenigde Staten zijn al diverse keren van naam veranderd, ik geloof dat het Yankee Stadium in New York het enige is dat nog ze heet. De commercie heeft inmiddels ook zijn klauwen om het voetbal geslagen, want er is geen enkele club meer die zonder shirtreclame speelt – zelfs FC Barcelona ging voor de bijl een paar jaar geleden – en het aantal stadions dat de meest opzichtige namen krijgt stijgt zienderogen.

Commercie

Dat Cruijff nooit vies is geweest van commercieel belang is bekend, hij werkte mee aan tientallen reclames en hij zette hoogstpersoonlijk zijn schoenensponsor PUMA op de kaart door te weigeren in Adidas kleding op het WK van 1974 te spelen. En toen hij eenmaal trainer was stond hij – als enige – in een trainingspak van Cruyff Sportswear op het veld. Nog later dwong hij bedrijven, clubs, instanties en hele regeringen met zachte hand om zijn foundation te steunen, anders werkte Johan niet mee aan hun verzoeken.

En dus is de eis van de familie aan de ene kant een hele mooie en terechte: zo wordt de naam van Johan Cruijff nooit verhaspelt met een gasbedrijf uit Rusland, of een softwaregigant uit China. Maar aan de andere kant is het natuurlijk een prachtige manier om de Cruyff foundation en Cruyff sportswear te promoten. Een typisch Cruijffiaans dilemma dus voor de mensen die er over gaan, want er is – zoals altijd – gedonder over geld en Cruijff.

Misschien moeten ze maar kiezen voor het eerbetoon van de beste voetballer en meest bekende Amsterdammer en gewoon iedere suggestie naar de commercie vermijden door het stadion om te dopen tot de Johan Cruijff Arena. Met een ouderwetse lange ij dus, zodat de verwijzing naar foundation en sportmerk worden vermeden. En gewoon Arena blijven gebruiken in plaats van stadion, want anders moeten Pro Rail, GVB en gemeente Amsterdam ook weer het station Bijlmer Arena en de Arena boulevard een andere naam geven en tienduizenden kaarten, straatnaambordjes en belettering in het openbaar vervoer veranderen…

Cruijff Arena

 

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Het is eigenlijk te triest voor woorden dat je deze situatie gebruikt om nog een keer al (?) je frustraties over Johan Cruijff te botvieren. Ik maak er dus maar niet veel woorden aan vuil.

    1. Volgens mij begrijp je de intonatie van mijn stuk niet helemaal Pim: ik heb geen frustraties over Johan Cruijff, probeer die hier dus niet te botvieren. Het enige dat ik doe is vertellen dat er – helaas – altijd gedoe is, maar de beweegredenen van de familie Cruijff heel goed begrijp. Natuurlijk willen we niet dat het stadion over een jaar of 10 in ene de Cruyff Adidas Arena heet.
      Wat ik wel probeer te zeggen is dat de naam Cruyff ook een merknaam is, waarmee de voorwaarde enigszins vreemd is. Maar om dat te voorkomen kunnen ze dus kiezen voor Cruijff, met een lang ij, om zo een directe link naar sportmerk en foundation te vermijden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top