Skip to content

Het Ajax uitshirt 2020-2021

Het Ajax uitshirt voor het seizoen 2020-2021 is deze week gepresenteerd en heeft, zoals eigenlijk altijd, tot een hoop reuring en discussie geleid. Het is prachtig om te zien dat een hoop volwassen mannen die niet direct tot het meest modieuze deel van de bevolking behoren zich als ware modekenners en amateur-couturiers ontpoppen als het nieuwe shirt van hun club, of land, uitlekt.

Zo ook deze keer toen het nieuwe uitshirt van Ajax op het internet verscheen

Hoe hard de commerciële afdeling van Ajax het ook probeert, het nieuwe shirt lekt altijd uit voordat het in de winkel hangt. En zo kon het gebeuren dat het massale media offensief van de club eigenlijk alleen als bevestiging gold voor wat we allemaal al hadden gezien. Het nieuwe uitshirt van Ajax is gemaakt van een blauw-grijs dessin, met donkere en lichte kleurschakeringen dat een beetje doet denken aan het EK88 shirt van het Nederlands elftal.

Mooi of lelijk?

En zoals altijd zijn de meningen verdeeld tussen schitterend en lelijk, of ‘mooi retro-design’ tot ’theedoek-ontwerp’, er waren zelfs mensen die de stof met de cursieve vlakken op een lege wc-rol vonden lijken. Persoonlijk vind ik het wel wat hebben, hoewel het rode logo en de rode rugnummers en spelersnamen wat mij betreft subtieler hadden gemogen. Waarom geen wit logo, net als het kledingmerk en de sponsornaam? Misschien kan het rode element uit de kraag terugkomen door de middelste rand van het clublogo in rood uit te voeren. En waarom geen witte rugnummers, en namen, met een rode rand? Ik heb het even in elkaar geshopt: (tekst gaat verder onder de afbeelding)

Ajax uitshirt 2020-2021

Maar los van deze nuance vind ik het uitshirt best tof en ik ben ook blij dat er is nagedacht over de consequentie die een uitshirt altijd heeft: het moet worden gedragen in uitwedstrijden en dan moet het hele tenue contrasteren met dat van de tegenstander. Als Ajax dus tegen FC Utrecht speelt, dan kunnen de bijpassende donkerblauwe broeken uitstekend worden gedragen. Maar als er wordt gespeeld bij clubs als PSV en Feyenoord, dan zal er moeten worden gekozen voor een lichte broek. Dat leverde in het verleden wel eens koddige taferelen op als Ajax met roze broekjes in de Kuip speelde, of met Tsjernobyl-groene exemplaren in Eindhoven. Dat probleem is nu eenvoudig op te lossen door rode broeken, of de witte thuisbroekjes mee te nemen. Mede hierdoor geef ik het uitshirt een voldoende.

Maar verwacht nou niet dat ik het ga kopen, want ik blijf het een vreemd idee vinden om ruim 100 euro neer te tellen voor een shirt waarmee ik reclame maak voor de sponsors van Ajax, Ziggo zou mij moeten betalen! Dat bedrag was overigens lager geweest als ik gebruik had gemaakt van de compensatieregeling die door Ajax werd aangeboden toen bleek dat het restant van seizoen 2019-2020 niet gespeeld zou worden, het openstaande bedrag van mijn gedeeltelijk gebruikte seizoenkaart had ik kunnen gebruiken om een aankoop in de Ajax winkel te doen. Heel veel supporters zijn niet op dat aanbod ingegaan en hebben afgezien van de mogelijkheid een tegemoetkoming te ontvangen. Zij zullen dus nu de volle mep voor dit uitshirt moeten betalen, maar je moet iets voor je club overhebben toch?

Gratis uitshirt voor BN-ers

Het is dan wel wrang om te zien dat een groot aantal bekende Ajaxsupporters en beroemde influencers een gratis uitshirt hebben ontvangen terwijl ze in een aantal gevallen geeneens Ajaxsupporter of voetbalfan zijn. Deze actie blijkt het idee te zijn van Adidas die door middel van deze marketingtruc de verkoop van het nieuwe uitshirt tot grote hoogte wil stuwen, maar ik vraag me af waarom de Ajax-directie hiermee heeft ingestemd.

Geef die gratis shirts dan aan supporters die nu al een nieuwe seizoenkaart hebben gekocht, terwijl er waarschijnlijk het hele jaar geen wedstrijden met publiek gespeeld gaan worden in de Johan Cruijff ArenA. Zo’n geste zou prima vallen als deze shirts bij mensen terechtkomt die al 25 jaar een seizoenkaart hebben, maar het komt vreemd over als je op Twitter leest dat iemand ‘die eigenlijk niets heeft met voetbal, maar toch wel blij is met het shirt’, of dat beroemde voetbaljournalisten die fan zijn van een andere club verrast worden met het presentje van de club.

Er zijn dus supporters die er voor kozen om de compensatie aan de club te geven, die nu alweer voor de 27e keer een seizoenkaart hebben aangeschaft en die nu ruim 100 euro neertellen voor het uitshirt omdat ze dat ieder jaar doen terwijl ze al maanden krom liggen door de Corona crisis en dan zien dat een hele rij bekende Nederlanders dit shirt gratis hebben gekregen om daar reclame mee te maken zodat er nog meer shirts verkocht worden.

Wat een warme club is het toch.

Doe mij maar een Ajax retro shirt met rugnummer, het is jammer dat Adidas daar nog steeds voor gaat liggen en Ajax geen fatsoenlijke retrolijn mag verkopen.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top